دسته بندی انسان ها بر اساس نماز
دسته بندی انسان ها بر اساس نماز یکی از اقسام تقسیم بندی انسانهاست که در این مقاله به آن پرداخته می شود با ما همراه باشید.
مقدمه:
تقسیم بندی انسانها از جهت های مختلف و مبنا های متعدد دارای وجوه مختلفی است، همانطور که اقسام روابط انسان تقسیم بندی دارد. در مبانی دینی و اعتقادی نیز انسانها قابل تقسیم بندی می باشند.
تقسیم بندی کسانیکه کافرند و اصلا نماز نمی خوانند و اعتقادی ندارند و کسانیکه نماز را قبول دارند ولی نماز نمی خوانند، در این مقاله دسته بندی انسان ها بر اساس نماز مورد بحث و بررسی قرار می دهیم .
اقسام روابط انسان
مجموع روابط انسان را میتوان در سه گروه تقسیم کرد:رابطه با خدا، رابطه با خود، رابطه با محیط. در این مبحث فقط بحث ارتباط با خدا که همان نماز باشد را مورد بررسی قرار می دهیم.
ارتباط اقسام روابط انسان با همدیگر
رابطه انسان با جهان مادی، جنبه های مشترک رابطه انسان با محیط طبیعی و محیط انسانی را در بر میگیرد.
یادآوری میکنیم که رابطه انسان با جهان مادی، از رابطه با خدا و خود تأثیر میپذیرد و به ویژه از رابطه معرفتی انسان با خود و خدا بسیار متأثر میشود و در عین حال بر این دو رابطه اثر میگذارد.
ضمنا باید در نظر داشت که این رابطه نیز مانند دیگر روابط انسان، تحت تأثیر گرایشهای مختلف غریزی و فطری است.
لذا از آنجا که نماز ستون خیمه دین است و امام صادق(علیه السلام) نماز را مرز ایمان و کفر دانسته است بنابراین، اگر کسی بخواهد خیمهای به نام دین را برپا کند،
باید همواره در اندیشه تیرک اصلی و ستونی باشد که دین بدان استوار میگردد.[آثار سبک شمردن نماز از دیدگاه امام صادق(ع)، سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن.]
دسته بندی انسان ها بر اساس نماز
کسانیکه نماز نمی خوانند
تقسیم بندی انسانها از جهت های مختلف و مبنا های متعدد دارای وجوه مختلفی است، همانطور که اقسام روابط انسان تقسیم بندی دارد. در مبانی دینی و اعتقادی نیز انسانها قابل تقسیم بندی می باشند.
تقسیم بندی کسانیکه کافرند و اصلا نماز نمی خوانند و اعتقادی ندارند و کسانیکه نماز را قبول دارند ولی نماز نمی خوانند، در این مقاله دسته بندی انسان ها بر اساس نماز مورد بحث و بررسی قرار می دهیم .
اقسام روابط انسان
مجموع روابط انسان را میتوان در سه گروه تقسیم کرد:رابطه با خدا، رابطه با خود، رابطه با محیط. در این مبحث فقط بحث ارتباط با خدا که همان نماز باشد را مورد بررسی قرار می دهیم.
ارتباط اقسام روابط انسان با همدیگر
رابطه انسان با جهان مادی، جنبه های مشترک رابطه انسان با محیط طبیعی و محیط انسانی را در بر میگیرد.
یادآوری میکنیم که رابطه انسان با جهان مادی، از رابطه با خدا و خود تأثیر میپذیرد و به ویژه از رابطه معرفتی انسان با خود و خدا بسیار متأثر میشود و در عین حال بر این دو رابطه اثر میگذارد.
ضمنا باید در نظر داشت که این رابطه نیز مانند دیگر روابط انسان، تحت تأثیر گرایشهای مختلف غریزی و فطری است.
لذا از آنجا که نماز ستون خیمه دین است و امام صادق(علیه السلام) نماز را مرز ایمان و کفر دانسته است بنابراین، اگر کسی بخواهد خیمهای به نام دین را برپا کند،
باید همواره در اندیشه تیرک اصلی و ستونی باشد که دین بدان استوار میگردد.[آثار سبک شمردن نماز از دیدگاه امام صادق(ع)، سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن.]
دسته بندی انسان ها بر اساس نماز
کسانیکه نماز نمی خوانند
تکالیف الهی ، افزون بر مسلمانان، متوجه کفار نیز هست، ولی اگر انجام بدهند، صحیح نخواهد بود .(1) و اگر به همان حالت کفر بمیرند بدترین عذاب الهی شامل آنها خواهد بود .
از طرفی مسلمانان و کسانیکه نماز را قبول دارند ولی نماز نمی خوانند. هم طبق روایات به گروه کفار ملحق می شوند .
از طرفی مسلمانان و کسانیکه نماز را قبول دارند ولی نماز نمی خوانند. هم طبق روایات به گروه کفار ملحق می شوند .
کسانیکه نماز را سبک می شمارند
۱۵ بلای وحشتناک نتیجه بیاعتنایی به نماز:
1. عنه صلی الله علیه و آله- لابنته فاطمه علیهاالسلام لما قالت له : یا ابتاه ، ما لمن تهاون بصلاته من الرجال و النساء؟
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ به دخترش فاطمه علیهاالسلام که سؤال کرد :ای پدر! مردان و زنانی که نمازشان را سبک می شمارند چه ( جزایی ) دارند ؟ فرمود :
یا فاطمه ، من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله :ای فاطمه ! هرکس - از مردان یا زنان - نمازش را سبک بشمرد ، خداوند او را به پانزده خصلت مبتلا می کند
ست منها فی دار الدنیا ، و ثلاث عند موته ، و ثلاث فی قبره ، و ثلاث فی القیامه اذا خرج من قبره :شش خصلت در دنیا ، سه خصلت هنگام مرگش ، سه خصلت در گورش و سه خصلت در قیامت هنگامی که از گورش بیرون می آید .
الف) اما آن شش بلایى که در دنیا دامنگیرش مىشود
فاما اللواتی تصیبه فی دار الدنیا :
فالأولی : یرفع الله البرکه من عمره ،و یرفع الله البرکه من رزقه ، و یمحو الله عزوجل سیماء الصالحین من وجهه ، و کل عمل یعمله لا یؤجر علیه ، و لا یرتفع دعاؤه الی السماء ، و السادسه : لیس له حظ فی دعاء الصالحین .
اما آنچه در دنیا به او می رسد : خداوند برکت را از عمرش برمی دارد و نیز سیمای صالحان را از چهره اش می زداید ، به هر عملی که انجام می دهد پاداشی داده نمی شود ، دعایش به آسمان نمی رود و ششم این که برای او در دعای صالحان نصیبی نیست .
ب) اما آن سه بلایى که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
و أما اللواتی تصیبه عند موته
فأولهن : انه یموت ذلیلا .
و الثانیه : یموت جائعا.
و الثالثه : یموت عطشانا ، فلو سقی من أنهار الدنیا لم یرو عطشه .
اما آنچه هنگام مرگش به او می رسد : نخستین آنها این است که خوار می میرد ، دوم ، گرسنه می میرد و سوم ، تشنه می میرد ؛ پس اگر از نهرهای دنیا به او بنوشانند ، سیراب نمی شود .
ج) اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مىشود:
و أما اللواتی تصیبه فی قبره :
فأولهن : یوکل الله به ملکا یزعجه فی قبره .
و الثانیه : یضیق علیه قبره .
و الثالثه : تکون الظلمه فی قبره .
اما آنچه در قبرش به او می رسد : نخستین آنها این است که خداوند فرشته ای می گمارد تا او را در قبرش آزار داده و آشفته سازد ، دوم ، این که قبرش را بر او تنگ می کند و سوم ، این که قبرش تاریک است .
د) اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:
و أما اللواتی تصیبه یوم القیامه اذا خرج من قبره :
فأولهن : أن یوکل الله به ملکا یسحبه علی وجهه و الخلائق ینظرون الیه .
و الثانیه : یحاسب حسابا شدیدا .
و الثالثه : لا ینظر الله الیه و لا یزکیه و له عذاب ألیم . (2)
اما آنچه روز قیامت هنگام برون آمدن از قبرش به او می رسد: نخستین آنها این است که خداوند فرشته ای می گمارد تا او را با صورت ( روی زمین ) بکشد در حالی که مردم به او می نگرند ، دوم ، این که بازخواست سختی می شود و سوم ، این که خداوند به او نمی نگرد و پاکش نمی سازد و عذابی دردناک دارد .
2. حضرت باقر علیه السلام می فرماید : لا تتهاون بصلاتک فان النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال عند موته : لیس منی من استخف بصلاته ؛ (3)
مبادا نمازت را سبک بشماری ؛ زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هنگامی که می خواستند از این دنیا رخت بربندند فرمودند : هر کس نمازش را سبک بشمارد ، از من نیست .
3. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: لا یزال الشیطان ذعرا من المؤمن ما حافظ علی الصلوات الخمس ، فاذا ضیعهن تجرأ علیه ، فأدخله فی العظائم ؛ (4)
همواره شیطان از انسان با ایمان ، در هراس است تا هنگامی که بر نمازهای پنج گانه مواظبت ورزد ؛ پس هرگاه آنها را ضایع کند [ یعنی حق آنها را ادا نکرده و وظیفه اش را نسبت به آنها انجا ندهد ] بر او جرأت می یابد و او را در گناهان بزرگ وارد می کند .
4. حضرت امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید : من ضیع الصلاه فهو لغیرها أضیع ؛ (5)کسی که نمازش را ضایع کند اعمال دیگرش را بیشتر ضایع خواهد کرد .
5. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : لیس منی من استخف بصلاته ، لا یرد الحوض لا والله ؛ (6)از [ امت ] من نیست کسی که به نمازش استخفاف ورزیده و آن را سبک بشمار به خدا قسم در قیامت از ملاقات من در نزد حوض [ کوثر ] محروم خواهد بود .
6. ابوبصیر می گوید : بر ام حمیده ( همسر امام صادق علیه السلام ) وارد گشتم تا او را به جهت رحلت و شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت دهم . پس او گریست و من نیز از گریه ی او گریستم . سپس گفت : ای ابومحمد ! (7)
اگر ابوعبدالله را هنگام مرگ می دیدی ، به شگفت می آمدی ، چشمانش را باز کرد و سپس فرمود : هر کس را میان من و او پیوند خویشاوندی است گرد آورید .
ام حمیده گفت : هیچ کس را رها نکردیم مگر این که گرد آوردیم پس به آنها نگریست ، سپس فرمود : « ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاه » ؛ (8) همانا شفاعت ما به سبک شمارنده ی نماز نمی رسد .
7. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید : لا تضیعوا صلاتکم ؛ فان من ضیع صلاته حشر مع قارون و هامان . و کان حقا علی الله أن یدخله النار مع المنافقین ، فالویل لمن لم یحفاظ علی صلاته و أداء سنه نبیه ؛ (9)
نمازتان را ضایع نکنید که هرکس نمازش را ضایع کند با قارون و هامان (10) محشور می شود و سزوار است که خداوند او را همراه منافقان وارد آتش کند ؛پس وای بر کسی که بر نمازش و انجام سنت پیامبرش مواظبت نورزیده است .
نتیجه:
دسته بندی انسان ها بر اساس نماز طبق آنچه در متون دینی به ما رسیده است این می شود که اولین عملی که از انسان محاسبه میشود نماز اوست و اگر درست بود، به مابقی اعمال او نظر میشود و اگر نه به مابقی اعمال او نگاه نمیشود.
پس شایسته است اوقات نماز اول وقت و ساعات شریف ارتباط با خدا را هدر ندهیم. و در اولین وقت و به بهترین صورت نمازمان را بخوانیم زیرا میزان محاسبه دیگر اعمال ما در قیامت نماز است.
پی نوشت:
1.العروه الوثقی ، ج 1، فی صلاه القضاء ، ج 2، فی شرائط وجوب الزکاه، مسئله 16، فی شرائط وجوب الحج، مسئله 74 و فی شرائط صحه الصوم .
2.محمدی ری شهری، الصلاه فی الکتب و السنه، ص 105، به نقل از فلاح السائل، سید بن طاووس ، ص 22 .
3. الفروع من الکفافی ، ج 3 ، ص 269 .
4. همان .
5. مستدرک الوسائل، ج 1 ، ص 172 باب 7 ، حدیث 7 .
6. من لا یحضره الفقیه ، ج 1 ، ص 206 .
7. کنیه ی دیگر ابوبصیر است .
8. سید بن طاووس ، فلاح السائل ، ص 127 .
9. عیون الاخبار الرضا علیه السلام ، ج 2 ، ص 31 ، حدیث 46 .
10. قارون و هامان دو تن از وزیران فرعون بودند .
کتاب دانستنی های لازم از نماز
نویسنده:محمد وحیدی
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}